|
#1
|
|||
|
|||
in de hele plasticmanie volgende kanttekening: heb es inlichtingen gevraagd voor ontwikkeling & productie van 'n plastic model, dmv injectie in stalen moules. Geraamde prijs voor moules alleen (uitgefreesd staal), in "Heller"-stijl, minimalistisch dus, met een drietal onderdeelraampjes: 25000 eurookes... Dus zonder cad/cam ontwerp door dure ingenieurs, zonder productie & personeel, zonder decals, verpakkingen, transport, licenties...
Bedoeling is dan wel dat zoiets ook nog opbrengt, dwz massaproductie, dwz topmerken. Geen niche, dit is voor de resinners, waarbij alles handwerk is. Dit verklaart dan weer de hoge kostprijs. Massaproduktie in bandwerk of artisanaal handwerk... Alternatieven zijn er volgens mij niet, maar 't rijmt wel mooi. btw: bij tamiya kan je een model uit de catalogus nabestellen hoor: minimum oplage:5000 stuks. Leg dus jullie geld samen en begin met "Paddock models" |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Laat osn de Escort nabestellen. Met 5000 stuks komen we wel toe dacht ik? We verdelen ze hier en de overschot zetten we met de regelmaat van de klok op ebay en we winnen ons geld terug. |
#3
|
||||
|
||||
Dat idee had ik ook, winstegevend zaakje op lange termijn.
Maar indien ze, zoals iemand anders hier verwacht, ze die zelf opnieuw uitbrengen heb je een pobleempje.
__________________
www.rallyfoto.be |
#4
|
|||
|
|||
Eerlijk gezegd vind ik dat niet zo veel 25000 Euro voor een gietmoule niet zo veel, ik dacht dat er een nulletje te weinig stond. Dat is niet eens de kost om iemand 1 jaar tewerk te stellen. Voor zo'n firma is dat wisselgeld. De verpakkingskosten zullen ook wel niet al te veel zijn, aangezien dat papier heden ten dage zoveel gerecycleerd wordt. En ik veronderstel als je vraagt aan Cartograph decals om 10 000 decalvelletjes te maken, dat je er ook niet aan geruineerd zult zijn.
|
#5
|
|||
|
|||
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Je kan een additionele 25k euro bezwaarlijk als kleine kosten beschouwen, dus hier loopt het al redelijk spaak. Als er kits in hong-kong verkocht worden voor pakweg 10 euro, dan weet je dat ze aan een kostprijs per stuk rond de 3 à 5 euro gaan zitten. Waar we ook totaal geen weet van hebben, zijn hun fix kosten (personeel, gebouwen, afschrijvingen enz.) Waarmee ik wil zeggen, een ander zijn rekening maken is zeer moeilijk, om niet te zeggen onmogelijk. Heb ook ineens een aparte topic gestart, want de andere was eigenlijk voorbehouden om een klassement te maken. |
#7
|
|||
|
|||
Ik denk inderdaat dat Tamiya zijn kits verkoopt rond 5 Euro. Dan komen daar nog de transportkosten bij. (Als je een auto in een container kunt steken en voor 1000 Euro kan verschepen naar de andere kant van de wereld, is dat voor tamiya ook maar wisselgeld) Laat ons zeggen dat het 2500 Euro kost voor een container, wat niet veel is want daar kunnen toch al enkele doosjes ingestoken worden. (Een bolleboos kan perfect berekenen hoeveel dozen er in een container kunnen...)Tegen dat ze hier zijn kosten ze dus 6 Euro. Doe daar per container een fix bij om in te klaren en een percent op de waarde van het materiaal (kan ik perfect navragen via via bij de douane zelf) en ik denk dat we op 7 Euro zitten. Wanneer ze bij de importeur komen doet hij de prijs maal 2, dat is dus 14 Euro. Die doet ze naar de winkelier die op zijn beurt maal 2 doet, wat dus 28 Euro is ( Dus we zitten er niet ver naast met onze berekening, want de meeste kits draaien rond de 30 Euro) Opmerking: Wanneer invoerder en verkoper maal 2 doen, dan zit daar wel 21 % BTW inbegrepen.
Stel dat een moule 50 000 Euro kost om te vervaardigen, dan is dat bedrag teruggewonnen na de verkoop van 10 000 kits (En kunnen ze na een 10 tal jaar de kit nog eens goedkoop heruitbrengen !!!). Al wat dan meer verkocht wordt is winst. (de vervaardiging van de kits houdt niet veel in, want dat is maar plastic die geinjecteerd wordt, en plastic kost geen geld, weet ik van een familielid die plastickorrels verkoopt over de hele wereld). Als je weet dat bijvoorbeeld het modelbouwblad Fine Scale Auto uit de USA 28 000 lezers heeft, (dat zijn dus die hard bouwers) kunnen we misschien concluderen dat 1 op de 10 modelbouwers lezer is van het blad (is maar veronderstelling) Dat maakt 280 000 modelbouwers in de States. Laat ons zeggen Europa 200 000 modelbouwers en we zitten om en bij de 500 000 modelbouwers zonder de Arabieren en de Aziaten mee te rekenen ! Om maar te zeggen, die gasten verdienen daar een schone frank aan, en het is hen gegund, want het zijn prachtige producten die ze afleveren. Maar nogmaals: Ik denk niet dat je een moule kunt laten maken voor 50 000 Euro, ik schat dat het richting 100 000 Euro zal gaan... |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
10 000 kits is echt al een hele oplage!
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
|||
|
|||
ik denk dat 10 000 kits verzetten een fluitje van een cent is. Het bewijs daarvan is het aantal kits die Tamiya maakt van Japanse wagens, die eigenlijk bestemd zijn voor de eigen markt... Zij moeten ook wel weten dat een wagen van het Japanse touringcarkampioenschap aan onze kanten niet al te veel zal verkopen.... Dus moet het zijn dat de eigen markt groot genoeg is om er toch nog geld aan te verdienen. Rekening houdend met onze bovenvermelde veronderstelling zou dit betekenen dat ze aan de Aziatische kant van de wereld makkelijk 10 000 kits kunnen verzetten... Dus zonder USA en Europa. Ik veronderstel dat Tamiya makkelijk een 40 000 Kits verkoopt per model.
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
Groetjes, Domi. |
#11
|
||||
|
||||
Je kan hem altijd aanbieden op verschillende sites als Ebay en dergelijke, dat kost niet zoveel ...
|
#12
|
|||
|
|||
je start met naar elk modelbouwmagazine een paar kits te zenden, dan sta je al in de rubriek nieuwe kits, wat later volgt dan een recensie van het nieuw model. Kost niets, maar je krijgt als fabricant wel serieus wat onbetaalde reclame...
|
#13
|
||||
|
||||
Ik zie in deze thread zeer veel veronderstellingen staan... en voor een echte berekening heeft dat dan ook niet echt veel waarde.
|
#14
|
|||
|
|||
Klopt, maar als we begonnen zijn met uitgaan van veronderstellingen, kun je ook maar rekenen met veronderstellingen. En aangezien we op het einde redelijk dicht bij de verkoopprijs van een kit komen, zou het kunnen zijn dat onze veronderstellingen toch redelijk dicht bij de realiteit komen. Het blijft echter gissen...
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
Ook niet vergeten dat 't overgrote deel van de kopers geen verslaafden zijn zoals ikzelf (263 gebouwde kits, 43 te gaan voor 't ogenblik) en de meeste paddockers hier (hé sennake?), maar slechts nu en dan eens een autootje kopen om bvb de winteravonden te vullen, of zich beperken tot één bepaald merk/rally/piloot/sponsor, wegens tijd-, -plaats of geldgebrek. En dan zwijgen we nog over de mening van de vrouwelijke wederhelften (gelukkig is mijn godin ook autoliefhebbereuse, al één zorg minder ) |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|