De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 01-01-2007, 17:40
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Enkele vraagjes.

Hallo,

Ik zit met een paar vraagjes:

De kleinere onderdelen van een model, schuren jullie die ook mat,grondverf en uiteindelijk kleur?

En mijn tweede vraag is, schuren jullie ook die oneffenheden weg zoals de binnenkant van de wielkast (zie foto 2) ?



Reply With Quote
  #2  
Old 01-01-2007, 19:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Iedereen heeft daarover een beetje zijn eigen visie en methodes.
Dit is hoe ik het doe:

Alle oneffenheden die zichtbaar blijven bij een afgewerkt model moeten worden weggeschuurd. Zonder uitzondering. Of je dus de binnenkant van een wielkast moet gladschuren hangt er van af hoe je je model bouwt:
- met de wielen eraf zodat je een goed zicht krijgt op de remmen en ophanging? Dan moet alles perfect geschuurd zijn, want dan wordt de binnenkant van die kasten zichtbaar.
- staat hij gewoon op zijn wielen? Dan is het weinig waarschijnlijk dat je er iets van zal zien, en dan hoef je er niet persé je tijd in te steken als je dat niet wilt. (We houden je natuurlijk niet tegen )

Wat betreft die kleine onderdeeltjes: je moet zorgen dat ze proper zijn. Dat wil zeggen: vrij van flash, sink marks, ejector pin marks, en allerlei andere oneffenheden. Dus zal je ze wat onder handen moeten nemen. Bij het ene merk al wat meer dan bij het andere, bij oudere kits al wat meer dan bij de nieuwste. Zorg er wel voor dat je alleen de oneffenheid bewerkt, en niet het detail van de rest van het onderdeel mee wegschuurt (alhoewel dat niet altijd even evident is bij kleinere stukjes).

Voor de rest: alle onderdeeltjes primen, ook de hand geschilderde.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2007, 19:35
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Merci Dominique.

Mag ik er vanuit gaan dat jullie dan ook steeds grondverf zetten op de onderdelen.Bvb een brandblusser, kuipstoelen enz...

Want ik deed dit vroeger allemaal niet, gewoon de grote stukken deed ik met primer.

Maar na een tijd lag jullie projecten te volgen, heb ik besloten om mijn eigen werken op een hoger niveau te tillen.

Carl.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2007, 19:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ja, ik zet alles in de grondverf.
Als de onderdeeltjes op het eerste zicht niet te veel mankementen vertonen, dan spuit ik soms de hele sprue ineens in de grondverf. Daarna bewerk ik dan de onderdeeltjes apart.
Als er te veel werk aan is, dan ben je beter af door ze 1 voor 1 bewerken.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2007, 20:10
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Ok, bedankt voor de hulp.

Heb er nog een paar,die ik direkt niet begrijp of terug vind in de search functie, maar dit is voor later.

Groeten.

Carl.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2007, 21:09
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Voor interiuer en chassis, is te zien in welk kleur gegoten en de effectieve kleur.vb grijze brandblusser die rood moet geverfd worden ,zeker primer gebruiken . Uw rood zal anders niet dekken .
zwarte deur panelen , vb matzwart erop en dan carbon decal .
je zal wel zien waar je het nodig vindt .zo doe ik het ook.
verder nog veel bouw plezier.
groeten coco;
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2007, 21:56
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Nog iemand die de 307 van Thiry gaat maken, ik wens je veel sukses


zal u een tip geven, kleef die stukken waar de vijs in moet (B-19, B-20) er in voor je hem spuit, en niet erna zoals volgens het plan. Is anders een kans dat de lijm nog niet droog is en weer los komt

hoopenlijk weet je wat ik bedoel.

En om op uw vraag te antwoorden, als je het ziet wegschuuren, en als het niet ziet gewoon laten zijn
Reply With Quote
  #8  
Old 02-01-2007, 00:01
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Merci.

Ik ga dat morgen rustig bekijken, ben te moe nu.

Is wel indrukwekkend op wat je allemaal moet letten om een model correct te bouwen.
Zal precies met vallen en opstaan gebeuren.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-01-2007, 11:21
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Vergeet vooral ook niet te ontvetten. Dikwijls hoopt het "schuursel" zich op achter kleine kantjes waardoor je dikwijls de indruk krijgt dat het vlak is, maar na een wasbeurt komen die dan terug tevoorschijn.

Wat de wielkassen betreft is het zo dat bij vele resin kits er aan de binnenkant een randje voorzien is dat precies dient weggeschuurd te worden maar dat mag je niet doen. Het is bedoeld om de afscheiding te simuleren tussen het gedeelte dat gelakt wordt en het gedeelte dat - in vele gevallen - mat zwart wordt geverfd. Net zoals bij een echte auto
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2007, 11:59
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
Bedankt voor de goede raad en hulpvaardigheid mensen.


Quote:
er zijn verschillende mogelijkheden en het hangt ervan af welke onderdelen. Als je bijvoorbeels moertjes op de carosserie wil aanbrengen kan je ze mee invernissen (vernis aanbrengen met de borstel) Als de onderdelen iets groter zijn, zoals bijv. gordelgespen of snelsluitingen voor de kofferdeksel en motorkap, dan gebruik ik daarvoor seconden-lijm-gel van Loctite. Die kan je in nagenoeg iedere doehetzelf zaak vinden. Komt ook in een dispenser, waardoor het makkelijk werken is. Ik doe dan een beetje gel op een plaatje en pik er met een tandenborstel een weinig vanaf, dat ik dan aanbreng op het onderdeel. Een motorsluiting houd ik vast door er op de zichtbare kant met een naald in te prikken - de sluiting blijft dan op de naald zitten en aan de achterkant kan je dan met de tandenstoker wat lijm aanbrengen - niet te veel want anders krijg je witte randen nadien. Met behulp van de naald - het onderdeel zit er immers nog op - kan je dan het stukje aanbrengen op het model.
Ik gebruik deze lijm ook om gespen van te plekken in de stoelen. De witte rand die er dan soms verschijnt overschilder ik gewoon.
Als je carrosserie goed gevernist is, en deze is goed uitgehard, dan kan je de evt. witte randen nog wel verwijderen met compound.
Dus het lijmen heb ik gevonden. Quote komt van Huudo.

Maar hoe snij je die PE parts los als je zo geen speciaal gerief hebt.

1:Is dat met een stanley mes ook goed.
2:En hoe schuur je eventuele bramen weg?
3:Welke primer gebruiken? Is dit primer voor staal, dat je nodig hebt of dekt de primer van Tamiya dit ook. Heb de witte staan voor plastiek en wit-metaal


Sorry voor de vele vragen, vind het wat genant. Maar ik heb echt al gesearcht en vind gewoon niet alles. En ik vergeet ook soms wat ik gelezen heb. Het is teveel in een keer en ik begin alles door elkaar te slagen.
Vandaar dit topic met mijn ge(z)(vr)aag. Zo kan ik op mijn gemak eens terug komen kijken.

Merci alvast voor het geduld.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2007, 14:40
coco's Avatar
coco coco is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2006
Location: Roeselare
Posts: 664
Photo ets stukjes uit snijden op een stuk glas en met een exacto mesjes nr 11. waarom glas dit is hard,waneer je dit op een tafel zou doen heb je het risico dat uw onderdeeltje plooit en dan is het onherroepelijk voor de vuilbak.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2007, 22:26
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Je plakt eerst een stukje plakband/afplaktape/whatever dat kleeft over het PE-stukje dat je los wilt maken. Dan leg je het op een harde ondergrond (glas is inderdaad perfect). Je snijdt het los met een exacto of een stanley of iets dergelijks. De harde ondergrond zorgt dat het niet plooit, en de plakband dat je het naderhand niet ergens in het vast tapijt moet gaan zoeken. Die piepkleine onderdeeltjes hebben nog al eens de neiging om weg te springen als je ze losmaakt.

De braampjes schuur je best heel voorzichtig weg met een schuurpapiertje.
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #13  
Old 02-01-2007, 23:03
Wild Goose's Avatar
Wild Goose Wild Goose is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2004
Location: Moerbeke (Geraardsbergen)
Posts: 541
En de primer voor het staal gedeelte zoals de PE en het chassis van de pug bvb. Mag dat met de tamiya primer of ben ik beter dat ik met gronverf voor metaal werk.

Scooby bedankt voor de tip nog, heb het opgezocht vandaag.

Quote:
zal u een tip geven, kleef die stukken waar de vijs in moet (B-19, B-20) er in voor je hem spuit, en niet erna zoals volgens het plan. Is anders een kans dat de lijm nog niet droog is en weer los komt

Nogmaals bedankt voor de tips en tricks.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-01-2007, 23:07
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Wild Goose View Post
En de primer voor het staal gedeelte zoals de PE en het chassis van de pug bvb. Mag dat met de tamiya primer of ben ik beter dat ik met gronverf voor metaal werk.
Dat mag allemaal met dezelfde primer (ik doe dat toch met dezelfde in ieder geval )
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.