![]() |
|
#16
|
||||
|
||||
de zijkanten kunnen worden vervangen door ge-etste exemplaren. Ik heb een test gedaan door manueel een stukje alu-sheet op te snijden en qua dikte is het perfect. Alleen is het een hels karwei om al die openingen recht te vijlen, laat staan uit te lijnen en exact even groot.
Daarom heb ik een tekening bezorgd aan één van de collega's, die me al heeft beloofd een setje te bezorgen, ten gepaste tijde. Voor het deksel zal ik weinig keuze hebben: - ofwel het onderdeel opnieuw snijden in alu- of kopersheet van +- 0.2 dik, - ofwel het originele onderdeel doorzagen, tenminste de randen van het opengeklapte deel terugschuren naar een aanvaardbare dikte. Daar ben ik mijn opties nog aan het bestuderen.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 06-04-2010 at 23:48. |
#17
|
||||
|
||||
In afwachting dat uitsluitsel komt over de deksels en zijpanelen, heb ik wat verder gewerkt aan de body, motor en vooras.
Beide bodyhelften zijn met een boel secondenlijm aan elkaar gekleefd, waarbij het openklappende deel tussen de beide rijen zetels niet mocht worden vergeten. Na het verlijmen van de beide helften zou dit onderdeel niet meer kunnen worden aangebracht, dus moest het nu. Je ziet duidelijk de grote voegen, die opgevuld moeten worden. Dat heb ik gedaan door ze te laten vollopen met secondenlijm (wat het bijkomende voordeel van de lijmkracht geeft). Schuren, schuren, meer secondenlijm en weer schuren, en dan heb je op de duur een glad oppervlak. Je ziet op de laatste foto ook enkele gedraaide onderdelen die de wat minder geslaagde plastic kitonderdelen vervangen. Alles is uiteraard nog steeds gedryfit.
__________________
Groetjes, Domi. |
#18
|
||||
|
||||
Verder de vooras. De grote vijzen die de boel samen moeten houden zijn toch wel vrij prominent zichtbaar op het onderdeel, en ik denk dat die in een later stadium niet meer te camoufleren vallen met wat verf en vulmiddelen. Ik heb dus besloten ze niet te gebruiken, en een alternatief te zoeken voor de vijzen.
Dat alternatief bestaat uit een koper buisje van 0,8mm dat door de openingen in de onderdelen werd gewrongen. Dan op maat afslijpen, er op lettend dat er ongeveer een halve mm materiaal teveel over bleef aan beide uiteinden van het buisje. Een stevige knauw met een gastang heeft dan de rest gedaan. De beide uiteinden van het buisje worden dusdoende samengeknepen waardoor ze uitzetten en de onderdelen zitten dus vast.
__________________
Groetjes, Domi. |
#19
|
||||
|
||||
Probleem "motorkap" is opgevangen. Onze strooptocht doorheen de beurs van Dortmund heeft zijn vruchten afgeworpen. Niet alleen zijn we met onze zakken vol "zekskes" mish-mash naar huis gekeerd, ook met scharnieren die mijn probleem (en ik hoop ook dat van Erik Olijnsma) hebben kunnen oplossen.
Ik verklaar me nader: ik was van plan om de motorkap in 2 delen te verzagen ter hoogte van de ingegoten scharmierdetails, om vervolgens het afgezaagde deel te gebruiken als mal voor een zelfgemaakt paneel uit bv messing, aluminium of iets dergelijks. Als het maar een pak dunner was dan hetgeen we nu hebben. Daarnaast moest een scharnier worden gebouwd wat toelaat het nieuwe gedeelte open te klappen, en zo de zijkant omhoog te trekken. Na de motorkap te hebben doorgezaagd, (waarbij ik 120 keren moest stoppen omdat ik mijn vingers dreigde te verbranden aan het gloeiend hete metaal) heb ik besloten nogmaals 120 keren een gedwongen pauze te nemen door het onderdeel met de Proxxon rotary tool dunner te schuren. Wat ook gelukt is dunkt me. Je kan op volgende foto's duidelijk het verschil in dikte zien. De scharnieren die ik zal gebruiken zijn van dit type: Ik heb ze even met wat tape aan het onderdeel gekleefd om te evalueren of de theorie kon kloppen, en jewèl: dat moet goed komen. De uitlijning van de scharnieren is verschrikkelijk tijdens de test, maar je ziet het principe wel hé?
__________________
Groetjes, Domi. |
#20
|
||||
|
||||
Als die mooi op één lijn gaan liggen gaat dat mooi zijn.
![]() Goe gevonden, maar toch een vraagske: Is het de bedoeling om die scharnieren zichtbaar te laten? Of komt daar nog iets over?
__________________
|
#21
|
||||
|
||||
De zijpanelen dan. De zijkanten die in de kit zitten zijn goed qua vorm en detail, maar veel te dik als je ze wil gebruiken met opengeklapte motorkap. Dunner schuren gaat niet zoveel uithalen, omdat de luikjes die in het onderdeel zijn meegegoten geen ruimte laten voor detail. En laat die dingen nu net in het oog springen als je de motorkap open zet.
Ik heb aan een collega modelbouwer gevraagd me aan de hand van een simpel tekeningetje (ik ben ook maar een simpele jongen, vandaar...) enkele onderdeeltjes voor me te etsen, en hiermee kan ik heel nauwkeurig de zijpanelen opnieuw samenstellen. De geëtste onderdelen zien er zo uit: Je ziet duidelijk de grote rechthoekige vorm van het zijpaneel. In het midden komt dan een tweede paneel (lichtjes groter dan de uitsparing logischerwijze), met de gaatjes voor de luikjes. De vier luikjes zijn op hun beurt al voorzien van een klein gaatje waarin later het trekknopje komt te zitten, waarmee de driver de koelings- en verluchtingsluikjes kon openzetten. Eén en ander laat toe om de luikjes in zowel open als gesloten vorm te monteren, en het mechanisme om ze aan de achterkant alle vier met elkaar te verbinden door middel van een fijn geleidingsstaafje kan ook heel makkelijk worden gebouwd. En zo zal het er ongeveer moeten uitzien, eens alles is gemonteerd. Te noteren valt dat ik nog niet heb beslist of het zijpaneel aan de opengeklapte zijde ook met scharnieren, dan wel vast wordt gemonteerd. Met een hele dikke "DANK U WEL" aan HHugo voor het etsen van de gevraagde onderdelen!
__________________
Groetjes, Domi. |
#22
|
||||
|
||||
Het blijft een plezier om jouw builds te volgen, Dominique.
Goe bezig. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#23
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
#24
|
||||
|
||||
Ja amai, weer zottekes bezig e? Maar inderdaad heel leerzaam om mee te volgen !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#25
|
||||
|
||||
Merci, mannen, merci
![]() de scharnieren zijn gemonteerd. Het heeft een beetje moeite gekost om ze: 1. mooi gealinieerd te krijgen, 2. ervoor te zorgen dat er geen lijm in het scharnier zelf terecht kwam, want dat zou betekenen dat het niet meer beweegbaar zou worden, 3. ervoor te zorgen dat het raakvlak met de 2 motorkapdelen voldoende groot zou zijn, omdat anders de boel nooit van zijn leven heel zou blijven. Ik denk dat het gelukt is, en het beweegt nog ook. Nu is het kwestie van die overgang tussen het scharnier en de binnenkant van de deksel een beetje bij te werken met putty en de boel wat uit te vlakken. Enjoy!
__________________
Groetjes, Domi. |
#26
|
||||
|
||||
Prachtig gedaan man
![]() ![]() |
#27
|
||||
|
||||
Sinds vorige update heb ik nog een beetje verder gewerkt aan de Packard. De onderste helft van de bodypanelen is in het zwart gezet, net als het chassis. Bij Packard was het beste amper goed genoeg, dus ook hier moest het blinken lijk een babypoepke.
Verder zijn ook de beide assen in het mat zwart gezet. De achteras kreeg een goeie rubbing van een menselijk duim om de te sombere kleur toch een beetje leven mee te geven.
__________________
Groetjes, Domi. |
#28
|
||||
|
||||
Dan de motor. Het blok werd in het groen gespoten, terwijl de rest mat alu-grijs bleef. Aan de rechterkant werd reeds de inlaat gemonteerd.
Een vergelijking met een service manual en parts list toont dat we op de goeie weg zitten. Er is nog werk aan, maar we hebben alleszins een start in de goeie richting. Met andere woorden: we kunnen nu echt beginnen ![]() Bron: www.packardinfo.com
__________________
Groetjes, Domi. |
#29
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Allé dan, veel plezier ermee. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#30
|
||||
|
||||
ik volg nog steeds!
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|