|
#1
|
||||
|
||||
In aanbouw: Porsche 911 Carrera - Fujimi 1/24
Ondertussen gestart met een nieuw projectje. Een goeie ouwe 911 Carrera van Fujimi. Basic kit met nagenoeg geen details en aangezien ook deze zal vertrekken naar een andere eigenaar eens ie klaar is, word deze gewoon 'straigt from the box gebouwd'.
Het chassis is klaar. De schroef die erin zit, dient om het model naderhand op een plaat te bevestigen. Motorblok gespoten met alu, net zoals de ophangingscomponenten overigens. Ik gebruikte voor het eerst een 'fin-tip' in mijn Badger 150, en ik ben er tevereden over. Slechts een minimum aan afplaktape nodig gehad omdat je er zeer nauwkeurig mee te werk kan gaan. Verder is ook de carrosserie al gespoten. TS7 spuitbus in 3 lagen, nadat er eens een Tamiya White Primer opgezet was. Moet nog een opgeschuurd en vernist worden. Al eens even op het chassis gezet om te zien of het allemaal een beetje past. Of de mooie Fuchs velgen moeten nog gespoten worden en de bandjes zijn nog niet geschuurd. |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Goede start, doe zo verder zou ik zeggen... |
#3
|
||||
|
||||
Ondertussen nog wat verder gedaan. De ruit- en andere rubbers zijn gespoten, net zoals de Fuchs velgen. Eerst dan maar de volledige auto en velgen afgeplakt. Kruipt wel wat tijd in, maar 't gaat uiteindelijk wel sneller dan alles met de losse hand te doen én, niet onbelangrijk, 't ziet er ook veel beter uit. Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd). Anyway, Autoglym will fix it.
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Hoe plaats je die fotos eigenlijk op het forum
|
#7
|
||||
|
||||
ziet er allemaal zeer mooi uit, ik vind het systeem om die velgen zo te spuiten wel goed gevonden. Ik schilder die altijd met een penseel
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
De rode lak is op de randen (motorkap en paneellijnen) volledig weggetrokken en de witte primer is gewoon zichtbaar... Zie de foto's die erbij zitten. Heb al veel modellen gespoten en gelakt, maar dit is nieuw voor mij. Geen enkel idee waar het zou kunnen vandaan komen. Huudo en 911'en op 1/24ste... het wil maar niet lukken. |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb dat ook al voor gehad met de blanke lak van tamiya op de roode lancer van makinen(maar niet zo erg), vooral rood is daar gevoelig voor...
Maar ik heb nu ontdekt op de onderkant van de 206 van Auriol, waar ik aan bezig ben. Dat je best eerst de blanke lak een paar keer nevelt en dan een natte lag heeft. En nu heb ik dat niet meer. Op de kas van de 206 ga ik het zelvde doen en hoopenlijk heb ik dat daar ook niet. Overlaatst heb ik dat ook eens voor gehad op een impreza, waar er in een lijn van de deur ook een klein stukje grondlaag weer tervoorscheen kwam |
#11
|
||||
|
||||
Er zijn soms zo van die gevleugelde dagen...
Eerst dacht ik nog dat de Porsche weer in de remolie zou moeten, maar veel zin had ik hier niet in. Deze avond alles even mat geschuurd met 2400-nat. Daarna TS8 gedecanteerd in de airbrush, wat laten uitbroebelen, en de getroffen gebieden gerepareerd. Ging netjes. Toen ik wat zat te kijken of alles goed was en ik bovendien geen reactie zag met de TS13, besloot ik van de resterende TS13 te decanteren in hetzelfde potje (dat nu leeg was) waarin de TS8 had gezeten. Dus niet gereinigd, de TS13 gemengd met de laatste restjes TS8 die er nog inzaten. Laten uitbroebelen, verwarmd en gespoten. Het model was op dat ogenblik al stofdroog. Ging prima. Eerst een mistlaagje, daarna een iets dikkere laag. Nu kan alles 48 uur uitharden. Daarna nog enkele kleine stofjes met compound eruit werken en evt. nog een extra laagje. Anders kan de afwerking beginnen. Het probleem stelt zich dus blijkbaar niet als de TS13 gedecanteerd gespoten wordt. |
#12
|
||||
|
||||
Blijkbaar is die TS-13 een niet zo betrouwbaar product als het rechtstreeks uit de spuitbus komt
Lang leve de vernis van Gunze In ieder geval hebt je het probleem goed kunnen oplossen en kan dit model verder afgewerkt worden.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#13
|
||||
|
||||
Goed om weten, dat gedoe met die TS13. Het ziet er dus naar uit dat de 911 toch nog zal afraken?
__________________
Groetjes, Domi. |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Zal de komende dagen pas een definitief oordeel vellen als deze nu goed uitgehard en opgepolierd is. |
#15
|
||||
|
||||
TS13 beter dan B501
En daarmee hebben we deze avond de carrosserie nog even fijntjes (2400-wet) opgeschuurd. Echter, ik vreesde niet meer voldoende TS13 in huis te hebben, dus dan er maar B501 (Gunze Clear) erover gezwierd. Niet dat het een probleem was, verre van, ging prima en ben uiteindelijk tevreden met het resultaat. Deze mag nu definitief verder uitharden om dan afgewerkt te worden. Waarom dan TS13 beter dan B501, omdat de kwaliteit van de lak, het glanzend resultaat dat je ermee krijgt, beter is. Je hebt minder lagen nodig om een "spiegelende lak" te verkrijgen dan bij B501.
Uit de spuitbus is B501 de veilige oplossing, maar je zal enkele lagen nodig hebben om tot een goed en overtuigend resultaat te komen. Bij TS13 moet je je tijd nemen en gaan decanteren. Als je die stap zet, ben je met 2 normale lagen klaar. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|