De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Stuffis Generalis > Informatica en Fotografie
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 23-02-2006, 15:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Konica-Minolta werpt de handdoek in de foto industrie ring.

Dit moet wel een van de grootste schokgolven in foto land zijn de afgelopen jaren...

Konica Minolta withdraw from camera business

Moet je nu al je (DSLR)-gerief van Minolta dan maar stuk gooien? Neen, niet direct. Sony en Minolta werken immers sinds vorig jaar samen aan het ontwikkelen van een nieuwe DSLR en waarschijnlijk dat de nieuwe Sony DSLR met identieke lens-mountings als de Minolta's zal gaan geleverd worden. Dus dat zou je in dat geval zeker kunnen recupereren.

ouder presbericht dienaangaande:
Konica Minolta and Sony make D-SLR announcement
Reply With Quote
  #2  
Old 23-02-2006, 16:42
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mol
Posts: 430
Inderdaad, wij vloekten nogal toen we dat bericht binnenkregen! Het is op dit moment dan ook zware crisis in de fotosector, kijk maar naar Agfa!

Op dit moment is zijn er ook voor ons als handelaar nog heel wat vraagtekens, als we duidelijkheid krijgen laat ik het hier weten!
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2
Reply With Quote
  #3  
Old 23-02-2006, 17:09
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jun 2005
Location: Edegem
Posts: 428
[QUOTE=Rohrl-fan]Inderdaad, wij vloekten nogal toen we dat bericht binnenkregen! Het is op dit moment dan ook zware crisis in de fotosector, kijk maar naar Agfa!QUOTE]

Dat komt ervan hé mannen met al jullie digitale foto's.
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2006, 17:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Chauffeur
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
Inderdaad, wij vloekten nogal toen we dat bericht binnenkregen! Het is op dit moment dan ook zware crisis in de fotosector, kijk maar naar Agfa!
Dat komt ervan hé mannen met al jullie digitale foto's.
Wat is er mis met onze digitale foto's?
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2006, 18:02
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mol
Posts: 430
Quote:
Originally Posted by Huudo
Wat is er mis met onze digitale foto's?
Eerlijk is eerlijk, de hele sector gaat er aan kapot!

Pas op, ik moet bekennen dat ik zelf ook al ruim een jaar digitaal werk, maar voor handelaars zoals ik is het eerder een nachtmerrie dan een welkom product. Maar als ik het niet verkoop gaan m'n klanten wel elders.

Ach ja, het kan niet bergaf blijven gaan...
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2006, 18:23
manu's Avatar
manu manu is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2003
Location: kortenberg
Posts: 275
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
Eerlijk is eerlijk, de hele sector gaat er aan kapot!
Sinds enige tijd is de fotograaf hier om de hoek ook begonnen met modelbouwdozen en die-cast modellen te verkopen. Ik durf nu niet beweren dat dat de reden is, maar het viel mij toch op de eerste keer dat ik kits in zijn vitrine zag staan.
Reply With Quote
  #7  
Old 23-02-2006, 18:37
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
Eerlijk is eerlijk, de hele sector gaat er aan kapot!

Pas op, ik moet bekennen dat ik zelf ook al ruim een jaar digitaal werk, maar voor handelaars zoals ik is het eerder een nachtmerrie dan een welkom product. Maar als ik het niet verkoop gaan m'n klanten wel elders.

Ach ja, het kan niet bergaf blijven gaan...
Kijk he, technologie evolueert, de markt evolueert, de consument evolueert. Enkel die ondernemers die inventief genoeg zijn om hun markt te verbreden zullen niet kapot gaan.

Toen de TV-technologie begon te evolueren heeft ook Nokia de handdoek gegooid, net als Blaupunkt en zijn ze zich op hun core business gaan concentreren. Nokia op mobiele telefoons en Blaupunkt op car entertainment systems. Beide erg succesvolle operaties. Konica Minolta doet net hetzelfde. En natuurlijk zullen er zelfstandige handelaren zijn die gaan verdwijnen, maar er zullen er zeker ook bij zijn die het wel zullen halen. Bij ons in de stad heeft er 1 bepaalde fotowinkel het wel al veel langer gesnapt en is uitgebreid naar alle consumer electronics: gsm's, computers, de hele electronic gadgets mikmak. Altijd staat de winkel er vol met klanten.

De auto-industrie evolueerde toen de massa-productie zijn intrede deed - zo'n honderd jaar geleden - en ook toen zijn er heel wat merken aan kapot gegaan. Maar was dat het einde van de automobiel industrie? Tuurlijk niet, het was pas het begin. Net zo met de digitale fotografie? Is dit het einde van de fotografie? Tuurlijk niet, het is nog maar een begin. De race naar de megapixel hemel is wellicht over zijn toppunt heen (de nieuwe Canon 30D heeft er net zoveel als de 20D), maar de nieuwe features die op de nieuwe modellen zullen gaan verschijnen en al verschenen zijn, zullen fenomenaal zijn. Bluetooth, GPS, enz.

Adapt or die - fight or be fought - hunt or be hunted enz. Het is echt een survival of the fitest, dat geef ik toe, maar is dat verkeerd dan? Het is een technologische evolutie, waar we als verbruiker toch enkel maar nog meer luxe en nog meer gebruikersgemak kunnen uithalen. En daar draait het in onze maatschappij toch om, luxe en gebruiksgemak, want wie kan er de dag van vandaag nog zeggen dat hij uitsluitend met de fundamentele dingen des levens bezig is?

Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2006, 19:27
Rohrl-fan's Avatar
Rohrl-fan Rohrl-fan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mol
Posts: 430
Goed, ik snap je punt, maar het probleem zit echter iets dieper.

Het is namelijk zo dat wij sinds jaar en dag onze boterham vooral verdienen met het ontwikkelen van foto's. Nu beginnen gelukkig steeds meer gebruikers van digitale camera's de weg naar de fotowinkel terug te vinden en worden er steeds meer digitale opnames bij ons ontwikkeld, maar vergeleken met vroeger laten die mensen (begrijpelijk van hun kant) minder foto's ontwikkelen.

Een voorbeeld: Een klant kwam vroeger na de vakantie met (Ik geef maar een getal.) 10 rolletjes van elk 36 foto's mijn winkel binnen. Dat is dan 10x een filmontwikkeling + 360 foto's. Technisch mislukte foto's mag je bij ons altijd teruggeven, dus stel dat hij/zij 60 mislukte opnamen had, dan kocht die klant nog steeds 300 afdrukken. Tegenwoordig neemt men misschien wel 500 opnames, maar ik mag al blij zijn als hij/zij er 100 laat afdrukken.

Nu zijn wij al een hele tijd bezig om ons assortiment uit te breiden, zo verkopen wij nu terug GSM's en zijn we ook begonnen met GPS-toestellen, maar veel klanten hebben niet de impuls om voor dergelijke producten naar de fotograaf te gaan. Hetzelfde met scanners en printers.

Een ander probleem is ook dat we tegenwoordig concurrentie krijgen waar we geen weerwoord tegen kunnen geven. Ik denk dan aan websites waar je toestellen kan kopen of winkels in het buitenland. Daar verkoopt men dikwijls apparatuur aan prijzen waar wij gewoon niet aankunnen. Zo zag ik een tijd geleden in Duitsland een bepaald model van Canon dat goedkoper verkocht werd dan onze inkoopprijs. Nu rijdt niet iedereen de grens over voor een betere prijs, maar vooral fotozaken uit het Limburgse voelen die concurentie toch.

Het grootste probleem blijft echter dat heel wat klanten per se een digitale camera willen, maar daar eigenlijk niet beter mee geholpen zijn. Voor velen zijn die dingen namelijk al een beetje te ingewikkeld. (En daarmee bedoel ik niet dat ik mijn klanten laag inschat!) Zo kan je bijvoorbeeld bij de meeste toestellen het aantal pixels instellen. Veel klanten zitten dan aan die instellingen te prutsen, en ik mag dan het slechte nieuws melden dat ze die leuke foto helaas niet kunnen vergroten. Ook zijn er andere nadelen, zoals het relatief hoge batterijverbruik.

Maar goed, we laten ons natuurlijk niet kisten, hé!
__________________
"The process of thought is actually to slow for this car. If you have to think about how you are going to react it's already to late." W. Rohrl over de Audi Quattro Sport E2
Reply With Quote
  #9  
Old 23-02-2006, 19:51
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by manu
Sinds enige tijd is de fotograaf hier om de hoek ook begonnen met modelbouwdozen en die-cast modellen te verkopen.
Wauw, da's den hemel! Fototoestellen én modelbouw! Ik zou daar elke dag in rondhangen
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 23-02-2006, 21:27
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Dendermonde
Posts: 934
Quote:
Originally Posted by Huudo
...maar de nieuwe features die op de nieuwe modellen zullen gaan verschijnen en al verschenen zijn, zullen fenomenaal zijn. Bluetooth, GPS, enz.

Huudo,
Stel je even voor ... Rally van Ieper 2010 ...
Je programmeert je nieuwe digitale zijn ingebouwde GPS. Hij neemt zelf de trein, die hij natuurlijk betaalt met zijn eigen bankkaart. In Ieper trekt hij 500 foto's en keert terug naar huis. Je moet zelfs niet thuis zijn, want met zijn ingeprogrammeerde code doet hij zelf de deur open ...
Hij zoekt via Bluetooth contact met je PC en bestelt daar bij Rohrl-fan de 100 mooiste kiekjes.
Ondertussen kan jijzelf een dikke pint gaan pakken in de Wheels ...

In 2020 zal zelfs je eten en je bad al klaar staan !

Luxe, gebruiksgemak EN de fundamentele dingen des levens !
Reply With Quote
  #11  
Old 23-02-2006, 22:17
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Rohrl-fan
Goed, ik snap je punt, maar het probleem zit echter iets dieper.

...


Maar goed, we laten ons natuurlijk niet kisten, hé!
1. Het probleem zit niet dieper. Doet misschien wel dieper pijn in uw jaarafsluiting, maar het probleem is gewoon dat vraag en aanbod, de markt, de technologie evolueert. En als je als winkelier niet mee evolueert enz. dan zit het probleem wellicht dieper ja, maar staat dan los van deze technologische evolutie. Structurele problemen/minder goed beheer enz. komen pas naar boven als de conjuncturele/industriële situatie slechter wordt ook. Zolang de omzet binnenstroomt kan iedereen geld verdienen. Is dat niet meer het geval, kunnen enkel nog de beste geld verdienen.

2. That's the spirit.

Reply With Quote
  #12  
Old 24-02-2006, 00:49
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Quote:
Originally Posted by Pat
Huudo,
Stel je even voor ... Rally van Ieper 2010 ...
Ondertussen kan jijzelf een dikke pint gaan pakken in de Wheels ...

In 2020 zal zelfs je eten en je bad al klaar staan !
2010 is voor mij interessanter dan 2020 precies
__________________
http://www.skylimitevents.com

Last edited by Sennake; 24-02-2006 at 08:01.
Reply With Quote
  #13  
Old 24-02-2006, 01:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by A.J.
Quote:
Originally Posted by Pat
Huudo,
Stel je even voor ... Rally van Ieper 2010 ...
Ondertussen kan jijzelf een dikke pint gaan pakken in de Wheels ...

In 2020 zal zelfs je eten en je bad al klaar staan !
2010 is voor mij interessanter dan 2020 precies
Bwa, dat weet ik zo nog niet. Als ik in 2010 een pint kom pakken en tegen 2020 zet ge dan ook nog mijn eten nog klaar, en kan ik daarna een baddeke pakken, klinkt goed. Wheels wordt dan een kuuroord of zo??

Reply With Quote
  #14  
Old 24-02-2006, 01:27
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Feb 2003
Location: ZOLDER
Posts: 2,637
Quote:
Originally Posted by Huudo
Wheels wordt dan een kuuroord of zo??

een Spa in Zolder ... sounds good
__________________
http://www.skylimitevents.com
Reply With Quote
  #15  
Old 24-02-2006, 09:56
Stefan Stefan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2003
Location: Roosendaal(nl)
Posts: 364
tot 2007 is het doorbijten in fotoland want er gaan er nog veel failliet, zowel leveranciers als winkels. De bedrijven die 10 jaar geleden nog verwaand aan het zwaaien waren gaan nu keihard op hun bek.(o.a Agfa, Fuji, Minolta en Ilford). Met Pentax gaat naar alle waarschijnlijkheid hetzelfde gebeuren, dat word na loop van tijd gewoon Samsung.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.