|
#1
|
||||
|
||||
Wereldkampioenen en hun startnummer
Ik zit met een ei... Allez, een vervelende vraag. Ik ben ferm aan het opzoeken rond de verschillende wereldkampioenen rally (piloten). Ik heb heel veel aan de site van Sennake waar ze in 1/43 te bewonderen zijn. Ik zou het op 1/24 uitvoeren.
Natuurlijk wil je dan de juiste livery, startnummers en zo verder... Maar wat valt mij nu op? Bepaalde piloten reden in bepaalde jaren met het nummer 1 terwijl ze toen niet eens regerend wereldkampioen waren. Ik kon dit nagaan op een prachtige site met veel foto's (maar niet uit te vergroten, jammer) http://82.165.32.230/mcklein4/index....age=1&cat_id=1 Nu kan het natuurlijk dat deze foto's niet genomen zijn op een WK-rally, maar dat betwijfel ik toch. Misschien stak het toen niet zo nauw met die nummering? Of was het toen niet de gewoonte dat de regerend wereldkampioen met het startnummer 1 reed?? Bovendien verschillen sommige livery's per rally (zie Waldegard in 79). Weet iemand hier meer over? Dan kan ik met een gerust hartje verder verzamelen en beginnen bouwen. THANKS !! Loeten |
#2
|
||||
|
||||
De vaste nummers zijn pas in '97 ingevoerd. Eind jaren '80 werd het reglematig toegepast maar nooit verplicht.
__________________
www.rallyfoto.be |
#3
|
||||
|
||||
Alle wereldkampioenen op 1/24ste bouwen? Wow, da's een ambitieus projectje. Weet zelfs niet of er van alles een kit bestaat.
|
#4
|
||||
|
||||
In de F1 werd het nr 1 aan de wereldkampioen toegekend sinds 1975.
In de rallysport werd dit overgenomen in 1997. Daarvoor werden de nummers toegekend op basis van criteria zoals FIA-A rijder, WK-rijder, eindstand in dezelfde rally het jaar daarvoor, enz... Ook de sponsoring was lang niet altijd gegarandeerd voor een gans seizoen maar werd eerder rally per rally bekeken. Daardoor hebben vooral wagens van de jaren '70 en '80 dikwijls verschillende livery's van rally tot rally. Dus : enerzijds heb je het voordeel dat je er zelf de mooiste livery van dat jaar kan uitkiezen, anderzijds heb je het nadeel dat je goed moet opletten dat je geen livery van een verkeerde rally gebruikt voor een wagen die een andere rally reed, en dikwijls wordt je keuze beperkt door de beschikbaarheid van de transkit en/of decalsheet... In elk geval : succes! |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Last edited by Sennake; 10-03-2006 at 22:31. |
#8
|
||||
|
||||
Hmmm veel kennis van zaken. Mijn flauw vermoeden was dus redelijk juist. Maar zoals er al gezegd werd, dat heeft voor- en nadelen.
Er bestaat idd voorlopig niet van iedere winnaar een kitje. De Opel ascona bvb... Maar ik ga dat proberen op te lossen door eventueel metalen of die-cast modellen te gebruiken. Wie weet komen die ontbrekende toch ooit uit... THANKS voor de vele info van allemaal. Nu weet ik weer wat vertellen morgen tegen mijn neef op weg naar Brugge... |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|