|
#1
|
||||
|
||||
Enkele vraagjes.
|
#2
|
||||
|
||||
Iedereen heeft daarover een beetje zijn eigen visie en methodes.
Dit is hoe ik het doe: Alle oneffenheden die zichtbaar blijven bij een afgewerkt model moeten worden weggeschuurd. Zonder uitzondering. Of je dus de binnenkant van een wielkast moet gladschuren hangt er van af hoe je je model bouwt: - met de wielen eraf zodat je een goed zicht krijgt op de remmen en ophanging? Dan moet alles perfect geschuurd zijn, want dan wordt de binnenkant van die kasten zichtbaar. - staat hij gewoon op zijn wielen? Dan is het weinig waarschijnlijk dat je er iets van zal zien, en dan hoef je er niet persé je tijd in te steken als je dat niet wilt. (We houden je natuurlijk niet tegen ) Wat betreft die kleine onderdeeltjes: je moet zorgen dat ze proper zijn. Dat wil zeggen: vrij van flash, sink marks, ejector pin marks, en allerlei andere oneffenheden. Dus zal je ze wat onder handen moeten nemen. Bij het ene merk al wat meer dan bij het andere, bij oudere kits al wat meer dan bij de nieuwste. Zorg er wel voor dat je alleen de oneffenheid bewerkt, en niet het detail van de rest van het onderdeel mee wegschuurt (alhoewel dat niet altijd even evident is bij kleinere stukjes). Voor de rest: alle onderdeeltjes primen, ook de hand geschilderde.
__________________
Groetjes, Domi. |
#3
|
||||
|
||||
Merci Dominique.
Mag ik er vanuit gaan dat jullie dan ook steeds grondverf zetten op de onderdelen.Bvb een brandblusser, kuipstoelen enz... Want ik deed dit vroeger allemaal niet, gewoon de grote stukken deed ik met primer. Maar na een tijd lag jullie projecten te volgen, heb ik besloten om mijn eigen werken op een hoger niveau te tillen. Carl. |
#4
|
||||
|
||||
Ja, ik zet alles in de grondverf.
Als de onderdeeltjes op het eerste zicht niet te veel mankementen vertonen, dan spuit ik soms de hele sprue ineens in de grondverf. Daarna bewerk ik dan de onderdeeltjes apart. Als er te veel werk aan is, dan ben je beter af door ze 1 voor 1 bewerken.
__________________
Groetjes, Domi. |
#5
|
||||
|
||||
Ok, bedankt voor de hulp.
Heb er nog een paar,die ik direkt niet begrijp of terug vind in de search functie, maar dit is voor later. Groeten. Carl. |
#6
|
||||
|
||||
Voor interiuer en chassis, is te zien in welk kleur gegoten en de effectieve kleur.vb grijze brandblusser die rood moet geverfd worden ,zeker primer gebruiken . Uw rood zal anders niet dekken .
zwarte deur panelen , vb matzwart erop en dan carbon decal . je zal wel zien waar je het nodig vindt .zo doe ik het ook. verder nog veel bouw plezier. groeten coco; |
#7
|
||||
|
||||
Nog iemand die de 307 van Thiry gaat maken, ik wens je veel sukses
zal u een tip geven, kleef die stukken waar de vijs in moet (B-19, B-20) er in voor je hem spuit, en niet erna zoals volgens het plan. Is anders een kans dat de lijm nog niet droog is en weer los komt hoopenlijk weet je wat ik bedoel. En om op uw vraag te antwoorden, als je het ziet wegschuuren, en als het niet ziet gewoon laten zijn |
#8
|
||||
|
||||
Merci.
Ik ga dat morgen rustig bekijken, ben te moe nu. Is wel indrukwekkend op wat je allemaal moet letten om een model correct te bouwen. Zal precies met vallen en opstaan gebeuren. |
#9
|
|||
|
|||
Vergeet vooral ook niet te ontvetten. Dikwijls hoopt het "schuursel" zich op achter kleine kantjes waardoor je dikwijls de indruk krijgt dat het vlak is, maar na een wasbeurt komen die dan terug tevoorschijn.
Wat de wielkassen betreft is het zo dat bij vele resin kits er aan de binnenkant een randje voorzien is dat precies dient weggeschuurd te worden maar dat mag je niet doen. Het is bedoeld om de afscheiding te simuleren tussen het gedeelte dat gelakt wordt en het gedeelte dat - in vele gevallen - mat zwart wordt geverfd. Net zoals bij een echte auto
__________________
--------------- BSmodels |
#10
|
||||
|
||||
Bedankt voor de goede raad en hulpvaardigheid mensen.
Quote:
Maar hoe snij je die PE parts los als je zo geen speciaal gerief hebt. 1:Is dat met een stanley mes ook goed. 2:En hoe schuur je eventuele bramen weg? 3:Welke primer gebruiken? Is dit primer voor staal, dat je nodig hebt of dekt de primer van Tamiya dit ook. Heb de witte staan voor plastiek en wit-metaal Sorry voor de vele vragen, vind het wat genant. Maar ik heb echt al gesearcht en vind gewoon niet alles. En ik vergeet ook soms wat ik gelezen heb. Het is teveel in een keer en ik begin alles door elkaar te slagen. Vandaar dit topic met mijn ge(z)(vr)aag. Zo kan ik op mijn gemak eens terug komen kijken. Merci alvast voor het geduld. |
#11
|
||||
|
||||
Photo ets stukjes uit snijden op een stuk glas en met een exacto mesjes nr 11. waarom glas dit is hard,waneer je dit op een tafel zou doen heb je het risico dat uw onderdeeltje plooit en dan is het onherroepelijk voor de vuilbak.
|
#12
|
||||
|
||||
Je plakt eerst een stukje plakband/afplaktape/whatever dat kleeft over het PE-stukje dat je los wilt maken. Dan leg je het op een harde ondergrond (glas is inderdaad perfect). Je snijdt het los met een exacto of een stanley of iets dergelijks. De harde ondergrond zorgt dat het niet plooit, en de plakband dat je het naderhand niet ergens in het vast tapijt moet gaan zoeken. Die piepkleine onderdeeltjes hebben nog al eens de neiging om weg te springen als je ze losmaakt.
De braampjes schuur je best heel voorzichtig weg met een schuurpapiertje.
__________________
Groetjes, Domi. |
#13
|
||||
|
||||
En de primer voor het staal gedeelte zoals de PE en het chassis van de pug bvb. Mag dat met de tamiya primer of ben ik beter dat ik met gronverf voor metaal werk.
Scooby bedankt voor de tip nog, heb het opgezocht vandaag. Quote:
Nogmaals bedankt voor de tips en tricks. |
#14
|
||||
|
||||
Dat mag allemaal met dezelfde primer (ik doe dat toch met dezelfde in ieder geval )
__________________
Groetjes, Domi. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|