De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 08-01-2007, 02:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Werking van Gunze-vernis Mr Super Clear (B-513)

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Bedankt Steven,

Volgende keer maar weer uitkijken naar de B-501 om over decals te spuiten en de B-513 voor het gewone werk.

Toch ga ik één van de dagen eens een oude decal op een stukje plastiek plakken en eens overspuiten met die B-513 om te zien wat er gebeurt.
In een thread over de vraag "Vraagje over Gunze-vernis" heb ik beloofd dat ik eens ging proberen hoe de reactie van die vernis is als hij over decals wordt gespoten.

Ik ga dan ook 2 tests doen;
-Deze vernis spuiten over een gelakt stukje plastick zonder decals.
-Deze vernis spuiten over een gelakt stukje plastick met decals.

Ik heb 2 stukjes styrene genomen, glad geschuurd en voorzien van een laagje grijze primer van Tamiya.
Nadat de grondverf een tijdje heeft staan drogen heb ik er een laagje Racing-White (TS-7) over gespoten.
De kleur speelt hier weinig van belang, maar ik had nog juist een heel klein beetje van deze kleur in een spuitbusje staan, je weet maar nooit waarvoor het kan dienen.
Dit laat ik nu een dag of 2 goed drogen en dan kan ik op 1 stukje een paar decals aanbrengen alvorens er een laagje vernis over te spuiten.
Nu ga ik eens in mijn decaldoos er een paar uitzoeken.
Het andere stukje dient om te zien hoe die vernis reageert op lak uit Tamiya spuitbussen.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Gunze-test 1.JPG
Views:	32
Size:	94.4 KB
ID:	4584   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 2.JPG
Views:	32
Size:	93.4 KB
ID:	4585   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 3.JPG
Views:	37
Size:	95.1 KB
ID:	4586  

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 08-01-2007 at 02:15.
Reply With Quote
Old 13-01-2007, 02:18
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Vandaag mijn "testproject" ivm de Gunze-vernis Mr Super Clear (B-513) nog eens ter hand genomen om een volgende stap uit te proberen.
Op foto 1 zie je over welke spuitbus het gaat.
Op de 2 foto zie een plaatje dat gespoten is met een laagje grijze primer en een laagje Racing-White, alle 2 met Tamiya-spuitbussen gespoten.
Op foto 3 zie je eenzelfde plaatje waarop een aantal decals zijn op aangebracht.
Beide plaatjes zijn ook nog gepoetst met Tamiya-wax om de sol sporen te verwijderen.
Op de laatste foto zie je dan het plaatje met de decals waarover een eerste laagje vernis is gespoten en op foto 4 is dan het plaatje zonder decals met eveneens een laagje vernis erover.

Nadat ik eerst het decalloze plaatje met een laagje vernis had gespoten, heb ik het geheel even bekeken en er kwam geen reactie met de onderliggende laklagen.

Toen heb ik dan het plaatje met de decals eveneens voorzien van een laagje vernis, en heb ik dan de decals maar eventjes in het oog gehouden en ook daar kwam geen reactie van de vernis op de decals.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen nevellaag maar een iets dikkere laag heb gespoten.
Morgen of zo dan spuit ik er eens een 2de laagje overheen om eens te bekijken hoe het geheel gaat glanzen.

Mijn eerste conclusie is dat deze vernis niet reageert als hij over lak, komende uit Tamiy-spuitbussen, gespoten wordt.
Hij reageert ook niet op de decals, die op Tamiya-lak zijn aangebracht.
Hoe hij reageert over andere soorten verf ( acryll, enamel,...) weet ik niet, maar Sennake heeft wel problemen ondervonden met een nummerplaat van zijn motor waar deze B-513 wel reageerde op de onderliggende enamel-verf.

Tot de volgende "testsessie"
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	varia 4.JPG
Views:	28
Size:	72.9 KB
ID:	4663   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 4.JPG
Views:	24
Size:	94.6 KB
ID:	4664   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 6.JPG
Views:	37
Size:	94.1 KB
ID:	4665   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 5.JPG
Views:	25
Size:	94.6 KB
ID:	4666   Click image for larger version

Name:	Gunze-test 7.JPG
Views:	45
Size:	96.4 KB
ID:	4667  

Last edited by Nismo; 13-01-2007 at 02:26.
Reply With Quote
Old 14-01-2007, 21:24
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Vandaag een tweede vernislaag aangebracht en alles bleef zoals het was. Het geheel krijgt nu wat meer glans.
De volgende test die ik nu ga doen is op het decalloze plaatje met Tamiya-verf een tweetal strepen schilderen, eentje met acryll-verf en eentje met enamel-verf. Hierover zal ik dan ook een laagje vernis spuiten om te zien hoe de vernis gaat op reageren op deze 2 soorten verf.

Reply With Quote
Old 21-01-2007, 21:56
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Vrijdag hebben we het tijdens de modelbouwmeeting in wheels nog over deze vernis gehad.
Tijdens mijn test is gebleken dat hij geen reactie geeft op onderliggende decals van Tamiya, maar hoe hij reageert op zelfgemaakte decals dat weten we niet. Ook de glans is wat minder dan bij de B-501.
Eigenlijk zijn we vrijdagavond tot de conclusie gekomen dat je best eerst een laagje B-501 spuit en daarna je je vernislagen opbouwt met deze B-513 om af te sluiten met een laatste laag B-501

Op deze manier ga ik dan mijn 2 busjes B-513 gebruiken om daarna verder te werken met de B-501.

Bij deze ga ik deze test afsluiten en hopelijk heb de lezers van deze thread er toch nog iets aan gehad.

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules