|
#1
|
|||
|
|||
Vernissen met Gunze Gloss - Concreet voorval, veel vraagtekens!
Heren,
Ik weet dat er meerdere threads zijn over vernissen en Gunze, maar hier heb ik een concreet geval. Het "geval" is uiteraard mooi fout gegaan, anders had ik hier geen vragen gepost: Situatie: - Body: Porsche 996 GT3 uit GFK - Grondverf: Tamiya grondverf grijs in 3 lagen - Laklaag: TS40 in 3 lagen - Decals: Colorado Carpena Decals Seikel - Set & Sol gebruik op sommige decals - Decals geplaatst in verschillende sessies over een paar weken, dus alles was mooi droog vooraleer er vernist werd. - Busje Gunze Glanzende vernis lichtjes opgewarmd (om beter te spuiten zoals lak?) - Temperatuur in de ruimte waar er vernist werd: 20° - Eerste laag vernis: mistcoat - Resultaat: 75% van de decals is kreukeld of "bobbelt" op, waaronder "gesette en gesolde" decals en decals waar zelfs geen set en sol in de buurt van kwamen. Wat doe ik fout? Bedankt op voorhand! Gunther |
#2
|
||||
|
||||
Ik sta eigenlijk sprakeloos, want als ik je werkwijze bekijk zie ik niets wat je fout zou kunnen gedaan hebben. Maar misschien kan ik een beter oordeel vellen als je wat foto's zou posten?
|
#3
|
||||
|
||||
De enige stap die lijkt te missen, is tussen het "setten" & "sollen" en het aanbrengen van de vernis. Als je daar tussenin je body niet reinigt met Tamiya compound, dan is de kans zeer groot dat het misgaat. Set & Sol laten immers sporen na op de body en die kan je enkel verwijderen met Tamiya compound.
Anderzijds zou het kunnen dat B501 niet geschikt is om op GFK te zetten? |
#4
|
|||
|
|||
Foto's komen morgen Guy, maar ik kan het zeggen... het is triestig...
Ivm het "setten & sollen" en de compound, ik heb inderdaad niet meer opgevreven met compound. Daar kan dus een deel van de fout wel liggen, maar bijvoorbeeld op het dak en op de motorkap is nooit sol geweest, en daar kreukelen de decals ook! Ivm de combinatie GFK en B501... tussen de decals is de verf en de vernislaag gewoonweg heel goed! Dus daaraan ligt het volgens mij ook niet. Ik kan er ook bijvertellen dat ik gelijktijdig een AC Cobra van Revell vernist heb, en dat daar ook de decals lichtjes zijn bij opgekomen en das een anders merk decals... G. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
De Revell is een ander verhaal, hier kunnen de resten set/sol voor de nodige problemen zorgen. Ivm de decals, nog even dit: Het is niet omdat je 2 verschillende merken hebt van decal, dat ze ook verschillend zijn qua fabrikaat. Belangrijker is om te kijken wie ze geprint heeft. Bij Revell wordt dat er meestal wel bij vermeld. Het is immers niet denkbeeldig dat verschillende merken van eenzelfde band/printer gerold zijn. Last edited by Guido; 19-02-2007 at 14:16. |
#6
|
|||
|
|||
Aan de Revell is er geen set&sol te pas gekomen! Daar ligt het probleem volgens mij niet direct.
Ik kijk wel na vanwaar de decals komen! De Seikels zijn van Colorado Carpena en degene op de Revell Cobra zijn er van MSM Creation. Van beide merken heb ik al decals vernist met Gunze (en met succes!!!). Ook eens zien waar ze geprint zijn dan... G. |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Tis echt raar! G. |
#8
|
||||
|
||||
Als ik alles hier eens overlees, dan kan ik eigenlijk tot de conclusie komen dat aan de werkwijze niets scheelt, behalve dat hier en daar sommige restjes van de set/sol niet werden weggewerkt. Dat kan niet de enige reden zijn, daar op plaatsen waar die producten niet werden gebruikt hetzelfde probleem optreedt. De ondergrond is ook niet de reden, want die stelt geen probleem op plaatsen waar geen decal zit.
Het enige dat nog niet werd beantwoordt: werd dezelfde bus B501 (en slechts 1 bus) gebruikt gebruikt op de beide modellen? Indien ja, dan zou ik eens een testje doen met een overschotje van Tamiya-decals op een stuk uit de scrapbox. Stellen die ook problemen, dan ben je zeker dat je een slechte bus B501 vast hebt. Tenminste, dat hopen wij, want als ze bij Gunze de samenstelling hebben gewijzigd zijn we weer gezien. Of was het "geluveld"?
__________________
Groetjes, Domi. |
#9
|
||||
|
||||
Je bent toch zeker dat het Gunze Sangyo B-501 betreft en niet Gunze Sangyo B-513? Want die laatste spuitbus is ook "Mr Super Clear" maar die is dus WEL aggressief voor decals!
|
#10
|
||||
|
||||
Dat zat ik ook al te denken, maar dacht niet dat dit het geval zou zijn... Maar het zou er zel eens plat kunnen op zijn. Who knows? Well, eurhm, MFahrer does
|
#11
|
|||
|
|||
Het is weldegelijk het kleine blauwe pulletje van Mr. Hobby:
Gloss Topcoat B-501:500 Foto's van het drama: G. |
#12
|
||||
|
||||
Ik zou het ook niet weten hoe het komt maar het is wel zeer spijtig. Al je werk en je centen naar de ...
J. |
#13
|
||||
|
||||
Mijn eerste reactie is: lucht onder de decals. Waardoor? Waarschijnlijk omdat de decals niet 100% tegen het oppervlak hebben aangezeten, ondanks de set en sol...?
|
#14
|
||||
|
||||
Dat was ook mijn reactie.
|
#15
|
|||
|
|||
Tzou me verwonderen, maar langs de andere kant zou ik echt niet weten wat het anders is!!!
Volgende vraag... wat nu? Kan er nog iets aan gedaan worden nu? Proberen camoufleren? Ik dacht aan remolie... maar wie weet hoe die GFK gaat reageren op de remolie. Ik zou niet graag hebben dat de kit en al oplost in de olie. Ergens zou ik er toch graag mee rijden, dan weet ik hoe de GFK kit zich gedraagt op de weg, eventueel eerst intensief gebruiken en dan volledig opnieuw beginnen! Het interieur kan ik in een neutraal kleurtje doen, zodat ik het nadien nog makkelijk kan veranderen als de buitenkant verandert. G. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|