|
#1
|
||||
|
||||
paneellijnen uitkrassen: waarmee en hoe?
Bij sommige modellen is het echt wel nodig dat die belangrijke lijnen uitgekrast worden. Zo ben ik nu bezig met de Ferrari 308. Het krassen doe ik (hou je vast) meestel met een dikke duimspijker (zie foto)
Nu weet ik dat er in de handel beter zaken voor handen zijn. En dus is mijn vraagje: welke koop ik best? Welke is er handig genoeg, rekening houdend met prijs - kwaliteit ?? Ik heb daarnet al een beetje budget gekregen ('t is mijne verjaardag jaaaaa) en dus zou ik dit aankopen bij Domino of zo... Alvast thanks !!
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#2
|
||||
|
||||
proficiat met uwe verjaardag loeten
en dat uitkrassen doe ik ik met hetzelfde gereedschap als hierboven is afgebeeld |
#3
|
||||
|
||||
Zoals zo vaak kan ik ook hier niet één eenduidig antwoord geven.
De parameters die bepalen wat je best gebruikt, zijn: * Uit welk materiaal bestaat de kit? Plastic - resin - whitemetal... * Op welke schaal is de kit? 1/43 - 1/24 - 1/20 - 1/12... * Wat wil je bereiken? Uitkrassen om op te vullen met verf - uitkrassen om paneellijnen te bekomen door middel van hun eigen schaduw - combinatie van de 2... Je ziet, veel parameters die bepalen wat je best doet. In het algemeen denk ik (maar wie ben ik eh) dat je bij plastic modellen best de lijnen uitkrast met het oog op opvullen met verf, omdat het plastic te dun is om de lijnen te kunnen uitkrassen totdat de schaduw donker genoeg is. Resin modellen hebben veelal een dikkere wand zodat je dat daar wél kan doen. Bij whitemetal zou je kunnen werken zoals met resin ware het niet dat het metaal veel te sterk is eens je een bepaalde diepte bereikt hebt en dan kom je er niet meer door, dus daar is een combinatie van beiden aangewezen. Verder is het logisch dat je bij grote schalen veel bredere paneellijnen wil hebben dan bij kleine schalen, en dat niet alle tools geschikt zijn voor het fijne werk. Ik vrees dat jouw duimspijker daar bij hoort... Dus : wat doe IK nu? 1) plastic model : ik kras eerst uit met een foto-ets tool dat eruit ziet als een kromme haak met een scherpe punt. Omdat het foto-ets is, is het superdun en uitermate geschikt voor kleine schalen, maar het kan geen kwaad om het te gebruiken bij grotere schalen; eventueel moet je op het einde dan de naad wat verbreden. Dat doe ik met een scalpel met dunne punt, die ik zijdelings door de naad haal zodat hij bovenaan wat breder wordt. Ook een kopspeld waarvan ik de kop afknip en die ik in een boorhoudertje bevestig gebruik ik regelmatig bij plastic. Nadeel van de tool is, dat hij enkel geschikt is voor lijnen die rechtdoor lopen; in de bochten moet je toch een naald gebruiken. 2) resin model : hier wil ik zo diep mogelijk gaan om paneellijnen te creëren die niet ingekleurd moeten worden. Hiervoor is de foto-ets haak geschikt, en de naald, maar de scalpel zeker niet, tenzij weeral om de bovenzijde van de naad bij grotere schalen wat uit te breden zodat er meer te zien is van de diepte van de naad en de bijhorende schaduw. 3) metalen model : de foto-ets haak is hier te slap voor, dus gebruik ik de naald, die ik evenwel zeer diep in de boorhouder steek omdat ze anders plooit. Hierdoor kan je niet erg diep gaan, en ben je dus gedwongen om de naad achteraf ook te gaan inkleuren. Bij grotere modellen kan je ook hier de scalpel gebruiken voor het uitbreden. Probleem : de foto-ets haak heb ik eens gekregen van Guido om te testen, en nu ik ervan overtuigd ben dat dit iets is wat ik wil hebben kan ik het op geen enkele modelbouw verkoopsite vinden... Tijdelijk uitverkocht zeker? Ook om de exacte fabricant te kennen moet ik je verwijzen naar Guido... Ik dacht ScaleRaceCars? |
#4
|
||||
|
||||
okey, thanks voor de duidelijke info. Hiermee kan ik al wat. Aangezien ik het op 1/24 hou is mijn manier van werken voorlopig nog doenbaar. Maar idd als het fijner moet, dan moet ik wat anders bedenken. Mijne spijker is trouwens niet veel dikker dan die kopspeld. Die laatste plooit teveel naar mijn gedacht, of ik gebruik teveel kracht...
Grtzzz
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#5
|
|||
|
|||
Tamiya heeft zo een gereedschapje en Hasegawa heeft er net 2 op de markt gebracht in verschillende diktes van punt. Ik dacht dat deze beide bij Domino te koop waren voor iets rond de 20€.
|
#6
|
|||
|
|||
Het Tamiya gereedschapje heb ik een paar maand geleden voor een 6€ gekocht bij Sturmtiger in Tienen. De punt is iets dikker omdat dit vooral voor vliegtuigplakkers en tankisten gebruikt is. Met een beetje voorzichtig er mee om te springen en er niet al te veel kracht op te gebruiken is het best te doen en krijg je toch een bevredigend resultaat.
|
#7
|
||||
|
||||
Ik heb me deze mesjes 50 stuks
plus aangepaste houder aangeschaft op Ebay voor een kleine 12 €. Want ik dacht dat Hasegawa er ook een uitgebracht heeft voor 24 €. Dus spaar ik maar even 12 € uit Grts Vinnie |
#8
|
||||
|
||||
De uitleg en werkwijze door Sennake beschreven, onderschrijf ik volledig.
De "blades" die ik gebruik, kwamen inderdaad van Scale Race Cars, maar die gaf er (tijdelijk?) de brui aan eerder dit jaar owv familiale omstandigheden - dacht ik. De krasser van Tamiya heb ik getest tijdens de beurs in Leopoldsburg en die is niet aan mij besteed. De naden zijn gewoon veel te breed op 1/24, dus die kan je maar beter niet gebruiken. Het mesje van vinnie lijkt me wel wat, maar ook hier zie een verbreding naarmate het mesje er dieper zal ingaan. Photo-ets krassers zijn volgens mij nog altijd de beste. Omdat ze over gans de lijn even dik zijn en niet te dik, dus een fijne lijn is mogelijk. Crazy Modeler heeft ook een set, maar die heb ik nog niet in handen gehad, dus iets zinnigs kan ik er niet over zeggen. Weet je wat, koop die van Crazy Modeler eens en weet het ons te zeggen. Dan leren wij ook nog eens iets. Domino is official dealer, heeft ze op voorraad (Artikel: CRMSCRIBER - Scriber Set) en voor 6 euro kan je niet gekaluut zijn. Gelukkige verjaadag trouwens!! Last edited by Guido; 20-10-2007 at 22:37. |
#9
|
||||
|
||||
Is misschien wel waar maar heb me laten wijsmaken dat ze een dikte van 0,40 mm max hebben.
|
#10
|
||||
|
||||
Ik heb de krasser van Tamiya, het mesje is ong 0,4 à 0,5 mm dik.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Ik kras mijn lijnen (allez, probeer toch) zo diep als mogelijk uit om ervoor te zorgen dat er geen verf nodig is voor de naden. Maw, dat de naad zo diep is, dat hij donker wordt van de eigen schaduw, en in zo'n geval is 0.4mm te breed. Je hebt je zeker niet miskocht, of je iets laten wijsmaken. 't is maar waarvoor dat het moet dienen he - zoals Sennake ook al eerder aangaf. "Ieder doel, heeft zijn tool". |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|