|
#1
|
||||
|
||||
Porsche 911 SCRS - Haspengouw 1985 - Droogmans/Joosten - Renaissance - 1/24
Deze kit staat al te lang in mijn kast naar mij te lonken om hem nog te negeren, daarom heb ik besloten om er eens werk van te gaan maken.
Het gaat om deze Porsche waarmee Droogmans/Joosten in 1985 2e werden in de Haspengouw Rally: De kit bestaat hoofdzakelijk uit resin onderdelen, met enkele sheets foto-ets en wat gedraaide onderdelen als extraatjes. Hij is bedoeld om gebouwd te worden met open motorkap en open linkerdeur, wat betekent dat we wat extra moeite gaan doen voor de details van interieur en motor. Ik ben al bijna een ganse week bezig met het "opkuisen" van de resin kas, wat maar zeer traag vordert omdat er werkelijk zeer veel werk aan is. Een aantal resin onderdelen zijn niet goed uit de gietmal gekomen zodat we ze moeten vervangen met plastic sheet en plastic strip, er was enorm veel flash aan te verwijderen, de kas vertoont enorm veel luchtbellen die opgevuld moeten worden en de panel lines zijn zo goed als onbestaande. In elk geval wou ik jullie de vordering der werken niet onthouden, en heb ik wat foto's genomen. Om het geheel een beetje presentabel te maken besloot ik om de resin velgen en de rubberachtige banden onder de kas aan te brengen, maar daar ontmoetten we reeds een volgend probleem: eens de loopvlakken van de slicks mooi egaal geschuurd zijn worden de voorbanden echt te klein. De diameter van de voorwielen lijkt echt nergens meer op. Dus duiken we in de doos met reserveonderdelen, en we komen op de proppen met een setje banden dat op de voorwielen past en dat een naar ons oordeel beter passende diameter heeft. Vergelijk zelf: Met de kit-banden: En met de vervangings banden: Deze nieuwe voorbanden vertonen wel een profiel, maar dat kan er gemakkelijker afgeschuurd worden dan andersom Het kader van de linker zijruit was ook gedevalueerd tot een armzalig stukje gesmolten resin, dus werd dit deel in zijn geheel vervangen door plastic strip. De panel lines werden tot hiertoe alleen nog maar uitgekrast aan de rechterdeur; al de andere panels moeten die behandeling nog ontvangen. Zoals je kan zien zijn er ook heel wat raamrubbers die van zodanig slechte kwaliteit waren dat het eenvoudiger was om ze gewoon weg te schuren en te vervangen. Deze kit is werkelijk een schoolvoorbeeld van de filosofie van Etienne Dhont, die altijd zegt dat zijn kits slechts een aanzet zijn voor de meer ervaren modelbouwers waarvan bijgevolg verwacht wordt dat ze zelf ook nog een serieuze steen bijdragen tot de volledige detaillering van de kit. |
#2
|
||||
|
||||
Een foto, genomen van linksachter toont echter wel al dat de open deur een mooie inkijk gaat opleveren van het interieur, en dat de detailleringswerken hier zeker niet verloren zullen gaan.
De open motorkap werd ook al onderworpen aan de nodige verbeteringswerken. De opening was te groot zodat de motorkap er eigenlijk gewoon doorviel bij dryfitting. Dit werd opgelost door overal wat plastic sheet toe te voegen, wat er meteen ook voor zorgt dat de wanden mooi egaal worden, in tegenstelling tot de soms onregelmatige vormen die gegoten resin kan vertonen. Ook de linker achterzijde van de Porsche werd langer gemaakt met behulp van wat plastic strip als "bekisting", die opgevuld werd met secondelijm en bloem tot de achterzijde even ver kwam dan de rechterkant. Of deze asymmetrie voortkomt uit het resin gieten of de "scheve oog" van de ontwerper van de kit laat ik in het midden... De onderkant van het chassis vertoonde de meeste luchtbellen. Hier werd ervoor gekozen om ze uit te boren en op te vullen met plastic rod en secondelijm, die vervolgens weer gladgeschuurd werden om een egaal geheel te vormen met de rest. We hebben gebruik gemaakt van 3 diameters plastic rod, maar de foto toont enkel de grootste diameter; de rest is hier niet zo goed zichtbaar. Bij het dryfitten van de lichten kwamen we tot een andere onaangename verrassing: de koplamp-glaasjes en de achterlichten die in de kit meegeleverd zitten passen totaal niet bij deze Porsche. De voorste koplampen zijn veel te klein om in de zittingen te passen, wat eventueel nog opgelost zou kunnen worden met epoxy 2 componentenlijm, maar hoe we de achterste lichtstrook moeten vervangen was een raadsel. Daarom heb ik Etienne een vriendelijk mailtje gestuurd met de vraag om de lichten na te sturen... Een week vakantie zit er al in deze Porsche, en je ziet haast nog niet dat er iets aan gedaan is. Dit wordt een lange WIP vrees ik. Maar ik hoop wel dat het model eens het klaar is de moeite waard geweest zal zijn... Wordt dus vervolgd! |
#3
|
||||
|
||||
De achterlichten kan je op een eerder simpele manier oplossen. Ik heb het zo gedaan op de Martine 935.
Je neemt een dun stukje transparante plastic (bvb van een verpakking). Die wikkel je dan rond een staafje en legt het een uurtje op de verwarming. De warmte zal ervoor gezorgd hebben dat het transparante stripje zijn vorm terug heeft. Vermits je het stripje op voorhand al op de juiste hoogte gesneden had heb je nu een soort kokertje waaruit je de lichtjes kan snijden. Met de nodige transparante verf bekom je dan een perfect resultaat. Voor de rest ... een kit die al lang op mijn verlanglijstje stond, maar als ik dit zie pas ik toch nog even. Ik heb nog genoeg dozen steken om een kopbreker te missen. Voor de rest ... .
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Voor de rest, veel succes ermee. Ga deze zeker volgen. Staat ook op mijn verlanglijstje. Last edited by Loixrallyfan; 29-12-2009 at 22:54. |
#5
|
||||
|
||||
Het vrouwke zal content zijn.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Dé Porsche uit de Belgische rally geschiedenis en nu hier op De Paddock! Yes, yes, yes, die ga ik zeker van kortbij en veraf volgen!!
Ik weet nu al dat het een prachtresultaat gaat worden. |
#7
|
||||
|
||||
Update.
"Staat dieje Porsche nu nóg nie in de primer?" hoor ik je al zeggen... Neen, ik ben er nog een 2e week mee zoet geweest dus. Deze body zorgt er namelijk voor dat ik me de laatste 2 weken eerder bezig gehouden heb met "beeldhouwen" dan met modelbouw Enfin, dat hoort allemaal tot de fun van het "plekken" natuurlijk. En resin kits laten zulke verbouwingswerken ook gemakkelijk toe. Maar echt vooruit gaan doet het niet natuurlijk, en dan is het zaak om de moed niet te verliezen... Wat hebben we allemaal gedaan? Wel, naast het afwerken van de Bin Sulayem Escort hebben we op regelmatige tijdstippen de Porsche onder handen genomen om hem er presentabel te laten uitzien. Ik zal onderstaande foto gebruiken om een aantal aanpassingen te beschrijven: volg de rode pijlen van links naar rechts... Uitkrassen van alle panel lines: in feite heet het eerder "uittekenen en inkrassen van de panellines, want er waren er geen. Ongetwijfeld een gevolg van het gieten van een groot aantal modellen uit dezelfde mal, want Etienne is er niet de man naar om zo'n zaken te vergeten bij zijn ontwerp. Toevoegen van panellines die niet in de kit voorzien waren: af en toe vergeet zelfs Etienne een panelline, maar daar zijn de referentiefoto's dan weer goed voor. Voor de 3e keer opnieuw scratchen van het linkse raamkozijn: nadat ik het de 1e keer "op goed geluk" gemaakt had, paste het niet in de deur. Een 2e poging lost dit probleem op. Maar toen ik opmerkte dat er in de kit ook nog foto-ets raampjes zitten die tegen dit raam gekleefd moeten worden en waartussen het raam zelf komt te zitten, paste dit geëtste onderdeel net niet. Ik zat er een halve mm naast, maar dat is genoeg om een 3e keer opnieuw te beginnen. Nu past alles prima Je kan natuurlijk ook eerst je kit eens goed bestuderen natuurlijk, dat bespaart een hoop ellende Aan brengen van "spatbordverbreders": niet echt verbreders, eerder verdiepers. De foto's toonden me echter dat de achterwielen de kas bijna raken en dat de spatborden ook een verticaal deel vertonen dat het model niet heeft. Met wat plasticard is dat euvel ook weer opgelost. Ook achteraan moesten de panellines eerst uitgetekend worden waarna ze uitgekrast werden. Wat er nu nog ontbreekt als ik het model vergelijk met de referentiefoto's, zijn de gaten die ik voorlopig aangebracht heb met photoshop. Ik zou echter graag eerst willen weten waarvoor die dingen eigenlijk dienden, dan doe ik misschien geen stommiteiten. Iemand een idee? Achteraan is er ook werk gemaakt van de motorkap met picknick-tafel. Ik heb geen duidelijke referentiefoto's van de achterzijde van de Porsche, maar ik denk dat de rooster op de achtervleugel ook wit was, net als de rest van de motorkap. De onderkant van de motorkap is dan weer rood. Maar als iemand me kan bevestigen dat het rooster effectief wit was (en niet zwart) zal ik me toch iets beter op mijn gemak voelen... Weer een foto met klare inkijk op het interieur. De detaillering binnenin zal zijn vruchten kunnen afwerpen... Tenslotte een plaatje van hoe ik denk het model tentoon te stellen als het af is. Inkijk in het interieur, inkijk in de motorruimte. Nu zit in beide interieurs bitter weinig om te bewonderen, maar dat zal moeten veranderen... De motorkap werd trouwens ook eerst voorzien van een ingetekende panelline, waarna ze ingekrast werd. Het rooster en het deel er rond zal wit gespoten worden, de vleugel daar rond wordt matzwart. Wordt vervolgd! Last edited by Sennake; 05-01-2010 at 22:48. |
#8
|
||||
|
||||
Weer een pracht exemplaar in wording amaai
Die goeie oude porsche 911. Een prijzenpakker in wording dus. Blijf hem alvast volgen tot het bittere einde. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
www.rallyfoto.be |
#10
|
||||
|
||||
Wel, ik heb een foto gevonden die het rooster in het wit toont, maar ik weet niet uit welk jaar de foto stamt of zelfs of het überhaubt Droogmans is, want in die periode hebben heel wat piloten met een Belga Porsche gereden (Reginster, Dumont, ...) Zou verdorie een goede quizvraag geweest zijn In het boek "Rallyworld '85" van Willy Weyens staat ook een foto waarop de Porsche van Reginster te zien is tijdens de Haspengouw Rally, met witte rooster. Maar ik weet niet of de 2 belga Porsches destijds identieke livery's hadden... Echter, op de foto die in het begin van de thread staat, kan je ook een stukje van de bovenkant van die achtervleugel zien, weliswaar niet erg duidelijk, maar toch: ik ga ervan uit dat als het rooster zwart zou zijn, dat er dan op die foto toch iets meer zwart te zien zou moeten zijn. Nu zie ik alleen maar wit... Last edited by Sennake; 06-01-2010 at 10:29. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Misschien kan dit je helpen.
Last edited by Sennake; 06-01-2010 at 11:40. |
#13
|
|||
|
|||
Als de specialisten het niet weten ,moet Patrick hen ter hulp snellen.
Ik vind het wel tof dat Patrick dit gepost heeft want anders stond er een grote fout op het model. |
#14
|
||||
|
||||
Vriendelijk bedankt, Patrick! Nu heb ik tenminste zekerheid
Euh? De foto van Patrick bevestigt toch dat de rooster wit is, of zie ik nu niet goed? |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
WRC-prono 2009 kampioen Last edited by Sennake; 06-01-2010 at 12:52. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|