|
#1
|
||||
|
||||
Debuut HANS in Imola?
Het Head And Neck Suppportsystem (HANS) zou vroeger dan voorzien zijn debuut in de F1 kunnen maken. Sauber rijder Felipe Massa overweegt het systeem al in Imola te gebruiken.
In 2002 zal HANS niet meer uit de F1 weg te denken zijn. Het nieuwe veiligheidssysteem voor nek en hoofd is van dan af immers verplicht voor elke F1 rijder. Het systeem is nu al beschikbaar, maar toch nog toe dacht niemand er aan het nu al te gebruiken. De meeste rijders vinden HANS immers een belemmering. Felipe Massa is het daar niet mee eens lijkt het. De jonge Sauber rijder zou het systeem zelfs al willen gebruiken in de eerstkomende race. "Ik zal pas een beslissing nemen na een laatste test deze week,” verklaarde Massa. “Het is in elk geval een serieuze stap voorwaarts wat veiligheid betreft.” Dat Massa er net nu aan denkt om het systeem te gaan gebruiken is geen toeval. Alle F1 rijders kregen net voor de race in Brazilië immers een uiteenzetting over het nieuwe systeem. Daarbij werd hen duidelijk gemaakt dat HANS zware hoofd- en nekletsels kan vermijden bij een crash. Het hoofd wordt immers tegengehouden zodat de rijder nergens tegen kan slaan met zijn hoofd. Van het systeem bestaan nu al zo’n negental versies. De F1 teams bekijken momenteel alle opties en zijn vrij het systeem te laten aanpassen volgens hun eigen wensen. Bron: http://www.f1racing.nl/news.php?ID=45952 |
#2
|
||||
|
||||
Hoe ziet zo'n ding er feitelijk uit ? hangt dat aan de wagen vast of aan het stoeltje ? ... 'k weet gewoon niet wat ik me erbij moet voorstellen anders wel leuke naam: 'Hans'
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#3
|
||||
|
||||
Last edited by Nikke; 04-04-2002 at 21:15. |
#4
|
||||
|
||||
Ziet er idd wel als een belemmering uit, op het eerste zicht. Zo te zien staat de helm vast tov de schouders, en hun schouders zitten vastgegordeld.
Wat nu als JPM en Schumi in een van de komende races weer crashen op elkaar. Ze zullen elkaar niet eens kunnen uitschelden, want met dat ding op hun nek kunnen ze elkaar niet zien. |
#5
|
||||
|
||||
't ziet er idd toch maar gek uit als ik het goed voorheb, plakt dat ding dus ook aan de wagen vast ? Da's toch vreselijk hinderlijk ?
__________________
ah. daar zit die reply-knop dus. |
#6
|
||||
|
||||
Dat is maar een prototype hé.
Elk team mag zijn HANS aanpassen (binnen de regels) naar eigen geval en passendheid (wat een woord) bij de wagen.
__________________
|
#7
|
||||
|
||||
Was al geregeld te zien in CART en NASCAR. Ik weet niet of het toen om het testen ervan ging of dat men het daar al definitief gebruikt.
__________________
|
#8
|
||||
|
||||
in nascar is het definitief verplicjt sinds de dood van dale earnhart. Die hebben ook nog iets anders maar ik kan het niet vinden. Soit zal morgen wel een fotoke zoeken.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** |
#9
|
||||
|
||||
Ik vraag me eigenlijk af wat HANS doet.
Enerzijds moet het flexibel genoeg zijn om de piloot niet te irriteren en anderzijds moet het voldoende steun geven aan de nek. Hoe doe je dat?
__________________
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#11
|
||||
|
||||
Verhoogde veiligheid is steeds een pluspunt, maar die HANS vind ik toch erover.
Binnenkort maakt Sparco nog pakken met een stoeltje eraan vast. Dan heeft men twee man nodig om de piloot op z'n plaats te zetten, maar hé, 'safety first' right?
__________________
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
Zelfs al gezien in de BELCAR!
|
#14
|
||||
|
||||
persoonlijk zou ik in een gesloten wagen liever het Hutchens device gebruiken. Kwestie van gemakkelijker uit de auto te kunnen.
__________________
***You can’t make any noise above the 90 decibels, So welcome in the land of silence friends The Kids- Bloody Belgium*** |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|