De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rating: Thread Rating: 13 votes, 5.00 average.
  #1  
Old 14-12-2010, 22:08
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Citroen 15-Six "Traction Avant" - 1952 - Heller - 1/8

Groot - Groter - Megalomaan ...

Dat is wel het minste wat je kan zeggen als je een model bouwt op schaal 1/8. (By the way: nog voor ik van jullie te horen krijg dat dit met "compensatiedrang" zou te maken hebben: niet dus ... )



We gaan in afwachting van materiaal (dat intussen "onderweg" zou zijn, maar Joost mag weer weten waar dat ook mag zijn), alvast starten met de godin van de weg, anno 1952. Je vind een kitreview in deze thread, dus ik ga de geschiedenis van de wagen hier niet herhalen, behalve dat deze wagen in zijn tijd écht wel topklasse was op zowel design, techniek als wegligging.

Bij Heller hebben ze twee vliegen in één klap willen slaan toen ze deze doos op de markt hebben gegooid:
- als frans merk een ode brengen aan de Traction Avant door een zéér gedetailleerd model van de wagen uit te brengen (tot de volledige bedrading en binnenbekleding toe),
- de reputatie van fabrikant van kits soms wat bedenkelijke kwaliteit te doen herzien.

Voor wat betreft het eerste punt zijn ze wel degelijk met glans geslaagd. De kit is zéér uitgebreid, en ik denk dat er (behalve wat opsmukken van onderdelen door de bouwer zelf) weinig aan toegevoegd kan worden.

Het tweede is een andere zaak. Ik heb altijd gehoord (en dat heb ik ook in mijn kitreview geplaatst) dat de kit niet van hetzelfde niveau was als de andere huisproducten, maar integendeel stukken beter. Dat zou ook zo zijn als de gebruikte plastic niet veel te zacht zou zijn uitgevoerd. In zijn poging om een prestigieus, grootschalig en volledig model uit te brengen heeft Heller in al zijn ijver uit het oog verloren dat één en ander ook zijn consequenties heeft op het gebruikte materiaal. Dat moet namelijk stevig genoeg zijn om het gewicht van het afgewerkte model te kunnen torsen, en daar scheelt hem wat.
De plastic is zo zacht dat de eerste onderdelen die ik ter hand heb genomen al moesten bijgeplooid worden, en dat er méér werk in gekropen is om de boel recht te trekken dan in het verwerken van onderdelen zelf.

Jammer natuurlijk, maar goed. We zullen wel zien waar we uit komen. Smeer alvast jullie benen maar in voor een laaaaaaaaaaaaaaange thread.

Ik heb mooi het bouwplan gevolgd, tot waar ik ben geraakt. Dat wil zeggen dat wordt begonnen met de samenlijmen van het motorblok. De ingegoten bouten op de beide blokhelften heb ik vervangen door andere bouten in messing, op de voorste afdekplaat heb ik me beperkt tot het toevoegen van zeskantige PE-boutkopjes. Het is de bedoeling dat ik gaandeweg de ingegoten bouten allemaal vervang door messing staaf die op maat wordt afgedraaid.







Tot hiertoe geen probleem, maar dan moesten die beide blokhelften aan mekaar worden gekleefd, en toen is het spel begonnen...
Op deze foto zie je duidelijk dat beide helften volledig uit elkaar wijzen, en dat het niet mogelijk was om die onderdelen recht te lijmen.



Als ik bovenaan alles recht zou lijmen, dan zou onderaan niets meer aansluiten op de karterpan, en omgekeerd: als ik klakkeloos tegen de karterpan zou lijmen, staat bovenaan alles open. De onderdelen moeten dus op hun plaats worden gedwongen.
Ik heb het als volgt opgelost: in het karter heb ik buisjes gelijmd die als houders moeten dienen voor beide motorblokhelften.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13449.JPG
Views:	7866
Size:	229.2 KB
ID:	20243   Click image for larger version

Name:	DSC13450.JPG
Views:	7765
Size:	199.9 KB
ID:	20244   Click image for larger version

Name:	DSC13454.JPG
Views:	7870
Size:	527.8 KB
ID:	20245   Click image for larger version

Name:	DSC13458.JPG
Views:	7844
Size:	527.4 KB
ID:	20246   Click image for larger version

Name:	DSC13462.JPG
Views:	7758
Size:	382.3 KB
ID:	20247  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-12-2010, 22:09
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan heb ik beide helften van het motorblok ook van zo een buisje (van iets kleinere diameter) voorzien, en dat werd dan weer verstevigd met een goeie kwak polyesterplamuur. Dat moet stevig genoeg zijn om niet meer te lossen.
Op die manier kan ik beide helften individueel op hun plaats forceren, VOORALEER dat ze aan elkaar worden verkleefd. De onderdelen worden dus van beneden af in hun juiste vorm gewrongen.

Het resultaat is dat bovenaan alles al heel wat beter op elkaar aansluit, en dat het een kwestie is van een beetje passen en mikken.






Met een beetje plamuur komt dat verder allemaal dik in orde. Voor de beide kulashelften heb ik een andere methode gebruikt: een beetje hardschuim op maat gesneden en dat ik binnenin beide onderdelen geschoven en vastgelijmd. Dat moet één en ander in een rechte vorm dwingen.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13463.JPG
Views:	7624
Size:	368.6 KB
ID:	20256   Click image for larger version

Name:	DSC13466.JPG
Views:	7472
Size:	360.0 KB
ID:	20257   Click image for larger version

Name:	DSC13467.JPG
Views:	7433
Size:	314.4 KB
ID:	20258   Click image for larger version

Name:	DSC13468.JPG
Views:	7402
Size:	363.9 KB
ID:	20259   Click image for larger version

Name:	DSC13461.JPG
Views:	7431
Size:	286.2 KB
ID:	20260  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 14-12-2010 at 22:36. Reason: Foto's aangepast.
Reply With Quote
  #3  
Old 14-12-2010, 22:15
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Dan heb ik beide helften van het motorblok ook van zo een buisje (van iets kleinere diameter) voorzien, en dat werd dan weer verstevigd met een goeie kwak polyesterplamuur. Dat moet stevig genoeg zijn om niet meer te lossen.
Op die manier kan ik beide helften individueel op hun plaats forceren, VOORALEER dat ze aan elkaar worden verkleefd. De onderdelen worden dus van beneden af in hun juiste vorm gewrongen.

Het resultaat is dat bovenaan alles al heel wat beter op elkaar aansluit, en dta het een kwestie is van een beetje passen en mikken.


Met een beetje plamuur komt dat verder allemaal dik in orde. Voor de beide kulashelften heb ik een andere methode gebruikt: een beetje hardschuim op maat gesneden en dat ik binnenin beide onderdelen geschoven en vastgelijmd. Dat moet één en ander in een rechte vorm dwingen.
Ben ik de enige die hier geen afbeeldingen zie of zijn er nog mensen die hetzelfde probleem hebben.
Ben wel nieuwsgierig

Last edited by Dominique; 14-12-2010 at 22:38. Reason: Zou aangepast moeten zijn ;)
Reply With Quote
  #4  
Old 14-12-2010, 22:16
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Volgende stap is het kleppendeksel. De olievuldop zit met een scharnier aan het deksel vast. Nu is dat qua vorm wel correct maar het schrniert natuurlijk niet. Ik heb alles even ingeboord en een stangetje van 1mm dikte gebruikt als scharnier. Het olievuldekseltje kan nu gewoon open en dichtgeklapt worden.

Dat ging ook niet 100% volgens plan, vermits de zachtheid van de plastic me wat parten heeft gespeeld. Bij het aanbrengen van het stangetje brak één van de twee aanhechtingen van het deskeltje, zodat daar toch enig restauratiewerk nodig was. Maar goed, eind goed al goed. We zijn gewaarschuwd.





Overigens is duidelijk te zien dat ook dit onderdeel niet zonder stoot of slag te monteren zal zijn...



Maar we gaan ons toch niet in de doeken laten doen door een stuk scheef plastic zeker?

More to come. Enjoy!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13480.JPG
Views:	7340
Size:	373.8 KB
ID:	20253   Click image for larger version

Name:	DSC13481.JPG
Views:	7342
Size:	372.1 KB
ID:	20254   Click image for larger version

Name:	DSC13482.JPG
Views:	7189
Size:	306.4 KB
ID:	20255  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-12-2010, 22:20
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Dit word een heel leerrijke en interessante tread om te volgen. maar euh, misschien proberen om niet op je duimen kloppen met de hamer, dat werkt makkelijker.

__________________

Last edited by Doc; 14-12-2010 at 22:21.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-12-2010, 17:28
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Verschillende onderdelen van het motorblok en versnellingsbak zijn geprepareerd. Hoofdzaak om te vermelden is dat alle bouten en moeren weggewerkt zijn, en allemaal vervangen door messing exemplaren omwille van de scherpte van detail. Ik heb hiervoor zeskantige messing staven gekocht in verschillende diktes, en die worden dan op maat afgedraaid zodat je bouten en moeren kan simuleren.

Ik heb voor de foto een aantal (maar niet allemaal) onderdelen geschikt, zodat je een idee hebt van hetgeen ik bedoel:





We zijn dan beginnen assembleren, en het motorblok staat er nu zo bij:





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13485.JPG
Views:	7090
Size:	404.5 KB
ID:	20432   Click image for larger version

Name:	DSC13486.JPG
Views:	7082
Size:	389.2 KB
ID:	20433   Click image for larger version

Name:	DSC13497.JPG
Views:	7113
Size:	442.6 KB
ID:	20434   Click image for larger version

Name:	DSC13498.JPG
Views:	6980
Size:	445.4 KB
ID:	20435   Click image for larger version

Name:	DSC13499.JPG
Views:	6998
Size:	480.8 KB
ID:	20436  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-12-2010, 17:31
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De versnellingsbak werd ook voor het grootste deel samengelijmd :







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13493.JPG
Views:	6888
Size:	489.7 KB
ID:	20437   Click image for larger version

Name:	DSC13494.JPG
Views:	6916
Size:	451.0 KB
ID:	20438   Click image for larger version

Name:	DSC13495.JPG
Views:	6859
Size:	471.7 KB
ID:	20439   Click image for larger version

Name:	DSC13496.JPG
Views:	6798
Size:	509.3 KB
ID:	20440  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #8  
Old 24-12-2010, 22:40
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Amai nog niet, dat is inderdaad een serieus werkje om al die bouten te vervangen. Het geeft het blok een heel ander uitzicht.

Maar, kan het zijn dat je er een paar vergeten bent, Dominique?



Ik heb er 3 aangeduid, maar op een andere foto is te zien dat dit onderdeel met 4 bouten is bevestigd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13493.JPG
Views:	7451
Size:	54.3 KB
ID:	20444  
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 24-12-2010 at 22:43.
Reply With Quote
  #9  
Old 25-12-2010, 10:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Just, die moeten inderdaad nog gedaan worden. Hoe ik die over het hoofd heb gezien ...
Thx!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #10  
Old 26-12-2010, 19:05
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Just, die moeten inderdaad nog gedaan worden. Hoe ik die over het hoofd heb gezien ...
Thx!
Ach, trek het je niet aan, we zijn er om te helpen, nietwaar.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2011, 18:03
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Sinds de laatste update is er niet zo heel veel gewerkt aan de Traction. Wel zijn alle geprepareerde onderdelen samengebouwd. Heel het blok werd dan in Tamiya XF5 gespoten (dat hoort zo voor deze blokken) en alles kreeg nog een laag Gunze mat vernis erover.
Verdere afwerking en shading met olieverf volgt nog.

Pagina 1 van het bouwplan zit er op.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13669.JPG
Views:	6819
Size:	396.6 KB
ID:	21327   Click image for larger version

Name:	DSC13670.JPG
Views:	6574
Size:	366.8 KB
ID:	21328  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #12  
Old 28-02-2011, 00:36
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
.............................

Pagina 1 van het bouwplan zit er op.

.................................................. ...
En dan volgt nu pagina 2.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 28-02-2011 at 00:37.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-02-2011, 19:29
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Knap gedaan, we blijven het volgen
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport
Reply With Quote
  #14  
Old 20-03-2011, 21:53
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Nog een aantal dingen gedaan aan het motorblok.
Ik heb aan de afdekking van de versnellingsbak een as moeten vervangen, omdat de originele niet stevig genoeg was, en zonder enige twijfel zou afbreken bij het monteren van de volgende onderdelen. Met een asje in messing is dat zo opgelost.
Verder gewoon nog wat bouten vervangen, geverfd, shading gegeven.
Ook de stroomverdeler, en de benzinepomp werden gemonteerd.

Laat ik nog even vermelden dat alle drybrushing met acrylics is gedaan, shading met olieverf.
Volgende stap is het vervangen van een klep door PE (een eigen experimentje), het monteren van zelfgemaakte veren (volgens afmetingen op plan) en de de werkzaamheden rond de uitlaatcollector.

Enjoy!









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC13687.JPG
Views:	6388
Size:	499.2 KB
ID:	21576   Click image for larger version

Name:	DSC13688.JPG
Views:	6424
Size:	477.5 KB
ID:	21577   Click image for larger version

Name:	DSC13689.JPG
Views:	6264
Size:	551.5 KB
ID:	21578   Click image for larger version

Name:	DSC13690.JPG
Views:	6252
Size:	489.3 KB
ID:	21579   Click image for larger version

Name:	DSC13691.JPG
Views:	6322
Size:	560.6 KB
ID:	21580  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-04-2011, 05:07
exserco exserco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2011
Location: Oostende
Posts: 13
Prachtig wat je tot hiertoe hebt gepresenteerd en uiteraard gepresteerd.

Toch even een paar vraagjes:

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Hoofdzaak om te vermelden is dat alle bouten en moeren weggewerkt zijn, en allemaal vervangen door messing exemplaren omwille van de scherpte van detail. Ik heb hiervoor zeskantige messing staven gekocht in verschillende diktes, en die worden dan op maat afgedraaid zodat je bouten en moeren kan simuleren.
1/ waar heb je die zeskantjes gekocht en in welke diktes?
2/ afgedraaid???? Bedoel je dan dat he stuk waar de "draad" op zit dan gewoon rond hebt gedraaid, zodat je deze kunt in het model prikken/lijmen?

In elk geval zit ik voor deze bouw op de eerste rij....
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.